Een update vanaf Sec Hayai
We bevinden ons op ongeveer 800 mijl van Kaap de Goede hoop en we zitten midden in een klein, maar stevig lage druk systeem.
Bij het witte puntje was onze positie vanmorgen 6 augustus om 10:30 uur. We zitten in het rood/gele gebied, dus wind tussen de 20 en 25 knopen, maar de praktijk is dat het meer de 30 raakt. Het lagedruk gebied beweegt met ons mee naar rechts, maar wordt vandaag (als de voorspelling uitkomt), veel minder sterk. We zouden in principe naar ongeveer 15-20 knopen moeten gaan in de avond.
Morgenmiddag 7 augustus rond 1400 uur zou het weerbeeld er dan als volgt moeten uitzien:
De Sec Hayai is nu het rode puntje bij het rode kruisje. De afstand die er staat is de geprognotiseerde afstand die we dan afgelegd hebben (maar die is behoorlijk accuraat).
Je ziet dat we nu in het gele gebied zitten met aanmerkelijk minder wind. Maar de wind komt nog steeds uit een redelijk goede hoek, want we kunnen rond de 80 graden TWA varen.
En dan maandag 8 augustus, komt het volgende lage druk er al weer aan, waar wij dan op gaan meeliften om de Kaap de Goede Hoop te gaan ronden!
Onze geprognotiseerde positie is opnieuw op het rode puntje. WE zitten weer in het rood/gele gedeelte, maar de windt komt heel prettig van achteren (TWA 140 graden). Dit lage druk gebied beweegt zich niet zo snel en als het allemaal uitkomt, kunnen we meeliften gedurende een dag of 3-4. Ook zullen we dan de koers iets naar het OSO verleggen, zodat we uiteindelijk de kaap op ca. 200 mijl gaan ronden. Tenminste, dat is het plan voor de komende dagen.
En dan nog even de route voor de rest van deze etappe:
Uit de routing van vanmorgen 10:00 uur blijkt een erg duidelijke lijn naar Mauritius te zijn. Ik heb de belangrijkste routes even bij elkaar gezet in het onderstaande plaatje:
Uitleg:
Wij zijn het oranje bootje, meest links in het beeld. De paarse en rode bootjes er vlak voor zijn onze concurrenten Amhas en Milai (zie ook de globe40-site).
De blauwe lijn is de routing met het GFS-model en brengt ons in 13 dagen en 8 uur naar Mauritius.
De gele lijn is het ECMWF-model en dit model brengt on in 9 dagen en 21 uur tot vlak ten zuiden van Madagascar. Daarna is het nog zo’n 817 mijl naar Mauritius. Dit model kijkt niet meer dan 10 dagen voorruit, dus het laatste geeft het model nog niet weer.
En dan als 3de model, het paarse, dit is ook GFS, maar heel fijnmazig voor alleen de komende 48 uur, om te zien wat er gebeurt met het lage druk gebied waar we inzitten. Wat ik hierboven ook al heb beschreven.
Conclusie:
Het is erg positief dat de 2 modellen behoorlijk dicht bij elkaar zitten. Zeker het stuk tot aan de kaap, is vrijwel identiek en daarna volgen ze grofweg dezelfde route. Dat betekent dat er een redelijke betrouwbaarheid in de voorspelling zit en daar worden we erg blij van.
Wij denken wel dat nog een ruime 13 dagen erg snel is, dus wij rekenen er voor het (mentale) gemak minimaal 2 dagen bij. Daar zouden we ook nog best tevreden over zijn, want dan komen we op de 21ste augustus aan in Mauritius en dat is 34 dagen na vertrek. Aangezien de verwachting bij vertrek 35-40 dagen zou zijn, is dit absoluut positief.
We doen dit uitzoek werk feitelijk dagelijks, waarbij we in detail naar de eerste 3 a 4 dagen kijken en meer de grote lijn, alles wat 5 dagen of langer is.
Des te belangrijker is het dat we dan in de eerste 3-4 dagen veel overeenkomsten tussen de modellen zien, want dan is de zekerheid veel groter.
Andere bronnen die wij ook gebruiken zijn satellietfoto’s, golfhoogtes en -richting en isobaren. Maar daar kom ik een volgende keer wel weer op terug.
Tot de volgende update!
Sec Hayai
Frans en Ysbrand