Een laatste storm zorgt voor oponthoud voor de aankomst in Lorient.
Alsof de weergoden nog niet genoeg op ons hebben af gestuurd, er komt weer een zware storm aan. Weer 35-45 knopen wind, maar nu met gekoppeld aan zware golven. Tot wel 10 (!) meter hoog.
En dat is allemaal een beetje teveel van het goede, dus we gaan omvaren. En dat doen we op de volgende manier:
Hierboven zie je onze huidige positie in het oranje en in het rood de grote storm die er op maandagnacht rond 0100 uur zal staan.
Je ziet ook de 3 verschillende routes:
De groene die de snelste route weergeeft, maar ons ook in het zwaarste deel van de storm brengt.
De blauwe eronder, wat al veel minder erg is.
En de roze, helemaal onderaan, langs de kust van noord spanje, die ons feitelijke helemaal om de storm heen leidt.
Elke route kost ons meer tijd, het verschil kun je aflezen rechtsonder. Het verschil met de snelste route kan oplopen tot wel 15 uur!
Hieronder een overzicht, iets later, maandag middag 1300 uur, alleen nu met de golfhoogtes:
Het hard van het rode rondje in het midden heeft een golfhoogte aan van 10 meter. En als wij de groene route zouden volgen, dan zouden we in ongeveer 7,5-8 meter golven terecht komen. En er zitten dan pieken bij die ruim over de 10 meter zullen gaan. Als je nu opnieuw naar de 3 routes kijkt, is het logisch dat de meeste zuidelijke en meest dichtbij de kust het veiligst is.
Wat het ook erg gevaarlijk maakt is het continentaal plat, de plek waar de zee van een diepte van 3 km, naar een honderd meter gaat. Tijdens stormen breken de golven daar verwoestend en wil je daar niet zijn, je hebt een kans om in de brekers je schip te verliezen, daar is de Golf van Biskaje berucht om.
Wij zullen een route kiezen die tussen de blauwe en de roze in ligt, afhankelijk van hoe erg het daadwerkelijk gaat worden.
Dit betekent in elk geval een vertraging van zo’n 12 uur en de kans is nu het grootst dat wij op de 16de aan zullen komen in de ochtend.
Weer een storm is mentaal erg zwaar…
Tijdens deze oversteek hebben we het goed voor onze kiezen gekregen. De andere storm had een maximum van 55 knopen, deze iets minder, gelukkig, rond de 45 knopen (9 BFT).
Maar ik kan jullie zeggen dat dit mentaal veel energie kost. Je moet erg zorgvuldig navigeren, continu de barometer in de gaten houden om te kijken of het hart van de storm niet meer naar het zuiden zal afzakken.
Je zit relatief dicht bij de kust, dus je hebt niet alle opties meer open. En veel havens langs de noord-spaanse zijn lastig aan te lopen in zwaar weer. Je moet dan nog verder terug naar het zuiden, terwijl je doel meer in het Noordoosten ligt. Deze afweging, veiligheid en naar het einde willen varen vergt veel. Zeker aan het einde van een 35000 mijl lange wereld race. Gelukkig hebben we een forse voorsprong op onze belangrijkste tegenstander GS2 en kunnen we makkelijk 24 uur verliezen.
Maar het vreet wel energie, er wordt minder gepraat aan boord, je zit ook meer binnen want buiten komen er veel golven over en is het erg onplezierig. Je controleert vaker de kritische punten van je schip en alles lijkt moeilijker te gaan. Je dwingt jezelf genoeg te eten en te drinken, want je moet oppassen niet in een apathie te vervallen. Dan kan het je alsnog de race kosten.
Focus blijft geboden!
Na deze storm komt er een windstilte met wind uit het noordwesten. Dus je wilt ook weer niet teveel naar het zuiden zitten, want dat kost teveel tijd om dan weer naar het noorden te komen. Kortom, 50 a 60 uur balanceren op een dunne grens. En dat kunnen we, dat hebben we al veel vaker gedaan, maar je hoopte dat het niet nodig zou zijn, de laatste 900 mijl. Helaas hebben de weergoden een ander spel in hun hoofd, blijkbaar…
Aankomst in Lorient
Ik zal een half uurtje voor aankomst in Lorient “life” gaan via FB, dus hou mijn FB in de gaten, de verwachting is nu dat dit vroeg in de ochtend van de 16de zal zijn.(inmiddels lijkt de ETA toch weer op de 15de)
Dus houd de tracker op globe40.com in de gaten!
Met hartelijke zeilersgroeten,
Frans en Ysbrand