De laatste loodjes zullen het zwaarst zijn!
Nou dat gaat voor deze etappe wel het geval zijn. Tenminste als we naar de wind kijken! We moeten nog een dikke 2000 mijl, maar de eerste 1000 mijl waren erg rustig en vooral handig zeilen en wind zoeken.
Dit 2e gedeelte is het gewoon hard varen met veel wind en het schip (en bemanning) heel houden. Een schip wat al bijna 30.000 mijl heeft afgelegd is “moe”. Dat betekent dat er steeds meer kleinere en utieindelijk grotere problemen kunnen optreden als je alles opnieuw tot het uirerste gaat belasten. En met de wind voorspelling die er nu is, gaan we daar dicht bij in de buurt komen. Kijk maar naar het onderstaande plaatje:
Je ziet (weer) links onder de Sec Hayai in organje weer gegeven en de verschillende stippel lijnen (rood, blauw en paars) geven de verschillende modellen weer en de snelste route.
Het grote rode vlak is het eerste lage druk gebied en dat trekt van links naar rechtsboven, wij gaan langs de rand mee naar het oosten en als de wind te hard wordt, gaan we meer naar het zuiden varen.
Bij de grote rode “1”, ongeveer rechtsboven in je scherm kan je de azoren terug vinden. Onze routering brengt ons dus bovenlangs deze eilanden groep.
Je ziet ook nog een rood/blauwe lijne, die net onder de Azoren door gaat. Dat is feitelijk de route met minder wind en dus veel veiliger. Maar ook minder snel. We zullen tussen deze 2 uitersten waarschijnlijk een beetje een middenweg kiezen. Dus waarschijnlijk wel vlakbij de Azoren , maar wel erboven langs. Hier valt goed mee te spelen, omdat de weermodellen het pad van de lage druk gebieden tegenwoordig vrij goed kunnen voorspellen. Tenminste de eerste 3-4 dagen.
Tegelijkertijd hebben we (mentaal) in principe het zwaarste deel gehad. We moeten minimaal 2e worden of direct achter Amhas eindigen om deze race te winnen. En zoals iedereen heeft kunnen zien liggen we samen met Amhas minimaal 250 mijl voor op de andere racers. 250 mijl, waar we nog een dikke 2000 mijl moeten is al bijna niet meer in te halen. We moeten ons nog concentreren, dat zeker. En de boel heel houden en finishen. Maar we hoeven niet meer tot het uiterste te pushen.
Daarnaast verwachten we dat we tot aan de Azoren alleen nog maar verder zullen uitlopen of wellicht gelijk blijven. En vanaf de Azoren is het nog “maar”1200 mijl naar Lorient. Met een voorsprong van 250 mijl, wat bijna 20% is, kunnen we dan helemaal gerust adem halen en het gaspedaal nog wat minder indrukken.
Of we dan gaan doen, ligt een beetje aan Amhas. Als we tot vlakbij de finish bij ze kunnen blijven, zullen we natuurlijk wel weer gaan pushen om te kijken of we deze etappe ook nog kunnen winnen! Maar dat zou voor ons een bonus zijn.
De race winnen was altijd ons doel en we wisten dat we daarvoor slim moesten zeilen en een zo perfect mogelijk geprepareerde boot moesten hebben. Want dat we als schip niet de snelsten zijn, wisten we van te voren. Dat een oceaan race veel meer is dan alleen de snelst zijn, wisten we ook.
De combinatie van vele factoren bepaalt de winnaar. En zoals wij dat nu durven zeggen, dat gaan wij worden want we hadden/hebben de beste combinatie gevonden.
Tot de volgende update!
Frans & Ysbrand