Het is allemaal prima gelukt, we zijn voor het zware front overgestoken. Het front waar windkracht 10 (!) in zal zitten.Het front waar 6-8 meter hoge golven in zullen zitten en waar we dus niet in terecht wilden komen. Daarvoor moesten we vandaag voor einde middag het continentaal plat bereikt hebben. Het punt waar de zeebodem binnen enkele mijl van 2500 meter naar 100 meter omhoog komt. En daar zijn we nu (al). Ruim op tijd dus.
Hieronder kun je het goed zien:
Het oranje bootje zijn wij.
Je ziet duidelijk de rood gekleurde wind naar beneden komen. Dit is het beschreven front. En je ziet, rechts van het front kleurt alles weer geel of blauw en dat betekent veel minder wind.En dus veiligheid. Rechtsonderin zie je een vuurturen, dat is Kaap Hoorn. Aan de rechterzijkant bij [Waypoint] kun je lezen dat het nog ongeveer 109 mijl is. Voor ons zo’n 10 uur varen. Vanavond rond 22:00 uur zullen we daar dan zijn.
Nu zitten we in een mooi lopend windje, ongeveer 15 knopen (4bft) en elke mijl brengt ons nu verder weg van het front.
Maar zodra we in het ondiepere water komen (het continentaal plat) zijn de golven ook grotendeels verdwenen. En dat maakt alles veel beheersbaarder. En daarna op weg naar de laatste 60 mijl voor de finish. Dat is de [F] aan de rechterkant. Dit is de officiele finishlijn voor deze etappe. Tegelijk is dat ook de startlijn (en starttijd) voor een nieuwe (lokale) race naar Ushuaia. En die finish ligt iets meer naar links, waar je hierboven opnieuw een [F] ziet staan. Deze race is nog ongeveer 70 mijl. Deze race geldt NIET mee voor het klassement van de globe40. En dat betekent dat we morgen einde dag, begin avond in Ushuaia aan zullen komen. Hieronder een detailkaart van die race:
In het blauw de route die we zullen volgen om de 5e etappe te finishen.
In het paars de route van de nieuwe race naar Ushuaia. Je ziet feitelijk dat we gewoon het Beagle kanaal op gaan varen en eindigen in Ushuaia.
Voor zover ons bekend is dit de eerste keer dat een internationale race eindigt in Ushuaia. In elk geval een lokale bijzonderheid!
En voor ons natuurlijk bijzonder omdat we nu alle drie de kapen hebben gerond! Er is nog nooit een Nederlands team geweest die dat in een duohanded race rond de wereld is gelukt!En daar zijn we trots op!Als ik aangekomen ben, horen jullie hoe ik erop terug kijk.
Ysbrand