Leg4 Herstart bij Bora Bora? Globe40

Nog 480 mijl naar Bora Bora, het eiland waar we omheen moeten voordat we rechtsaf kunnen gaan naar Papeete!

En de voorste 3 boten zitten op 60 mijl van elkaar, terwijl er een grote windstilte bij Bora Bora wordt verwacht.

Daarmee is er een grote kans dat deze 3 schepen vrijwel tegelijkertijd bij het eiland zullen zijn en dat er feitelijk een herstart zal zijn voor de laatste 130 mijl naar Papeete. Ditmaal een matchrace tussen 3 schepen?

Hieronder de huidige situatie zoals hierboven beschreven:

De posities van 0400 uur UTC:

De donkerrode boot is Amhas en hij ligt 60 mijl voor.

De roze boot is Milai en hij ligt 20 mijl voor.
De blauwe boot is de Sec Hayai (en de oranje is de huidige positie van de Sec Hayai).

Verder zie je nog de route van 2 modellen, de blauwe en de rode (dit zijn ook de bootjes met het vierkantje voorop hun neus).

De kleuren geven de windsterkte aan.

 

En hier het overzicht naar Bora Bora:

Je ziet hier al duidelijk het grote blauwe vlak tussen het eiland Bora Bora en waar we nu varen. We kunnen hier niet omheen, dus we zullen er doorheen moeten.

Links onderaan zie je ook nog 2 andere bootjes, de nummers 4 (Gyphon Solo) en 5 (Whiskey Jack). Zij liggen tussen de 130 en 200 mijl achter ons.

 

Aangezien de voorste schepen het eerst het lichte weer zullen bereiken, zullen zij fors vertragen, terwijl wij daar pas later last van krijgen. Met een beetje geluk komen we alle drie tegelijk aan bij het eiland.

Het is ook de verwachting dat de achterste 2 boten hun achterstand fors zullen verkleinen, maar de afstand is zo groot dat zij waarschijnlijk niet helemaal bij de kopgroep terecht zullen komen. Deze windstilte duurt maar zo’n 20 uur en dan komt er weer genoeg wind om door te varen. De achterstand zal naar verwachting wel verkleind kunnen worden tot zo’n 50 mijl of zo.

 

Hieronder de situatie over 2 dagen (wanneer de Sec Hayai bij Bora Bora zal aankomen):

De 2 routeringen (rood en blauw) geven aan dat wij precies op de grens van meer en minder wind varen en dat de schepen voor ons dus helemaal geen wind hebben.
Zoals gezegd, we moeten allemaal om het eiland heen en het eiland Bora Bora rechts houden. Er is dus helemaal geen keus voor Amhas en Milai.

En dat is geluk voor ons.

Wij nemen ook nieuwe wind mee, maar zullen ook enkele uren in dit wind wak moeten verblijven. We hopen dan dat we met ons magische A3 zeil net wat meer voortgang kunnen houden dan onze concurenten en dat het donkerblauwe gedeelte al weg is. Dan houden we wellicht net wat wind om er zo omheen te varen.

Het laatste stukje is lichtweer upwind en daarin zijn we in elk geval competatief. De anderen varen niet harder dan wij en zijn de kansen vrijwel gelijk.

Het zal een interessant stuk upwind worden van 125 mijl, dat is zeker!

 

Aan boord:

Het zijn relatief rustige dagen, want de koers is rechttoe rechtaan en er zijn geen strategische keuzes. De wind is redelijk steady en de golven nemen steeds meer af. Dat maakt dat de autopilot het steeds makkelijker krijgt en we steeds minder hoeven in te grijpen.

We slapen nog steeds veel (beiden zo’n 8-10  uur per dag verdeeld over 3 shifts) en we zijn druk bezig met de keuzes te bepalen als de wind wegvalt.
We nemen ook de tijd veel en goed te eten en we werken de lijst bij van alle klusjes die we straks in Papeete moeten doen om de Sec Hayai weer tiptop in orde te hebben voor de volgende monster etappe (naar Ushuai, 5100 mijl).

Gelukkig hoeven we geen groot onderhouds zaken op te pakken, of hebben we iets om de kiel of roeren heen gekregen (tot nu toe), dus alle klusjes zijn klein en erg overzichtelijk. De grootste klus is een door geschavielde tackline van de boegspriet.

We zien ook dat het groot-onderhoud in Auckland zijn vruchten heeft afgeworpen, want alles werkt verder perfect.

De sfeer is ook prima en als we dan toch niks kunnen doen, lezen we een (elektronisch) boek.

Wat opvalt is dat we vrijwel geen zee leven tegen komen in deze etappe. IK heb nog vrijwel geen vogels, of zeedieren gezien hier in de zuid-pacific. En dat is best vreemd. Het is net of de zee leeg is.

Hopelijk als we wat dichterbij atollen of eilanden komen verandert dat.

 

Met hartelijke zeilersgroet vanuit de zuid-pacific en op naar een paar spannende dagen!

Eta is nog steeds 11-11 in Papeete!

Frans & Ysbrand

Cartographie

Please follow and like us: