Sinds gisteren is de wind naar het zuiden of zuidwesten gedraaid en is de watertemperatuur fors gedaald. We hebben nu zo’n 10 graden luchttemperatuur en 12 graden watertemperatuur. En dat is koud!
Daarnaast komen er bakken water over, soms is de boot meer onder, dan boven water. En door de kou ontstaat overal condens. En dat drupt weer overal op, zoals bijvoorbeeld je slaapzak, of je trui of broek die je ergens had opgehangen of op het (nu nog droge) WC papier, etc.
Dat maakt het allemaal niet comfortabeler. Je bent ook steeds meer tijd kwijt met dit soort zaken en dat gaat af van de pure zeiltijd. Gelukkig was de wind bijvoorbeeld vandaag heel stabiel. Buiten de noodzakelijke controles, zijn we vrijwel niet buiten geweest. Er was alleen vanmorgen vroeg een zonnetje, de rest van de dag grauw en grijs, wat hoort bij de zuidelijke oceaan.
De wind is nu zo stabiel dat we al bijna 24 uur niets aan de tuning van de zeilen hebben hoeven te doen. We sturen alleen wat hoger of lager als de wind toe- of afneemt en we gaan hard (!) zoals jullie wel kunnen zien aan de tracker.
Vanmorgen waren we omringd door wel 20 albatrossen die moeiteloos leken te zweven vlak over de golven en vaak tegen de wind in. Je ziet hun vleugels vrijwel nooit flapperen, ze gaan als een soort parasailors door de lucht en gebruiken de kleinste opwaartse wind door de golven om energie te krijgen om weer omhoog te kunnen vliegen. Ze kwamen in lange sierlijke s-vormige vliegbanen langs vliegen. Groot, majestueus en koningen en koninginnen van deze plek. Bijzonder om daar tussen te varen!
We zien eigenlijk geen waterdieren. We veel vogels, wat ik ook alweer bijzonder vind, aangezien het dichtstbijzijnde land meer dan 2000 kilometer van ons verwijderd is, behoudens de 2 kleine eilandjes van gisteren (Ile D’Amsterdam en Isle de Saint Paul). Onbewoond, of alleen bezocht door onderzoekers. Wat ze daar doen weet ik niet! Haha!
Over enkele uren 10-15 uur of zo gaat de wind wat afnemen en draaien en moeten we iets met een ander voorzeil. Met deze lage temperaturen en veel overkomend water geen sinecure. Je kunt niet zo snel een zeil wisselen, want het voordek is feitelijk gevaarlijk terrein nu. Zeker met die kou. We moeten zorgvuldige keuzes maken, zodat we met een voorzeil ook zonder op het voordek te komen, toch kunnen wisselen. Gelukkig hebben we daar opties voor, al zijn die dan iets minder snel dan de optimale keuze. We zullen bijvoorbeeld geen spinnakers gaan zetten, maar alleen rolzeilen, die we dan vanaf de kuip kunnen wegrollen. We hoeven dan slechts eenmaal het voordek op, om het zeil neer te zetten, maar kunnen daarna alles van afstand hanteren.
Kortom het is een interessant gebied hier, erg afgelegen en we merken dat we dan echt andere keuzes maken en moeten maken. Snelheid en veiligheid gaan hand in hand en we zien ook dat onze concurrenten diezelfde afwegingen moeten maken. Nog ongeveer 6 dagen en dan zijn we weer in de buurt van het vaste land als we het virtuele waypoint van Eclips Eiland ronden, dan zijn de temperaturen weer hoger en hebben we het eenzaamste stuk van de hele race gehad.
Tot zover, Ysbrand