We zijn aan de laatste 300 mijl begonnen van deze etappe.
Nog 130 mijl naar de noordkant van Nieuw-Zeeland en dan nog eens 180 mijl naar Auckland.
Hieronder de te verwachten route:
De groen route (gfs MODEL) wijkt teveel af van de realiteit, dus die gaan wij niet volgen.
De rode en gele routes komen meer overeen, al zijn er overal op dit moment wel behoorlijke verschillen met de realiteit.
Alle modellen geven maar 3-5 knopen wind aan, terwijl we tussen 6 en 12 knopen in de praktijk hebben uit zuidelijke tot zuid-zuidwestelijke richting.
We volgen daardoor een behoorlijke oostelijke koers de komende 40 mijl, omdat we weten dat de wind toe zal nemen uit het oost tot oost-zuidoosten. Vanaf het door ons gekozen waypoint is het een koers van 30 graden naar Cape Reinga en dat is met een oosten wind perfect doen. Daarnaast zijn de golven lager, naarmate we dichterbij land komen en hoeven we nu niet pal voor de wind af te kruisen.
Na de kaap zal de wind verder toenemen uit het oosten tot zuidoosten en dat is dan precies de richting waar we heen moeten.
Hieronder zie je wat de modellen voorspellen:
Vrijwel het hele stuk upwind, waarbij we misschien het 2e stuk een naar het oost tot noordoost draaiende wind krijgen waarbij we dan in 1 ruk naar Auckland kunnen varen. In elk geval doen we over deze 300 mijl nog ruim 2,5- 3 dagen. Vrij traag, aangezien ook wij aan de wind niet harder dan 7,5 – 8 knopen lopen.
Deze oosten wind wordt veroorzaakt door een tropische storm die verder op woedt. Dat betekent ook dat er vrij veel hoge golven zijn, tenzij we dicht onder de kust kruipen. Daar zijn in dit gebied best veel eilandjes, dus je moet zorgvuldig navigeren en je slagen kiezen.
Tactiek en Amhas:
Het wordt nog een interessant tactisch stuk tussen ons en Milai, terwijl Amhas (met een door ons verwachte veel gunstigere wind) tot op wel 50 mijl kan komen. Zodra over ca. 10 uur de oosten wind door gaat zetten, moet hij echter alles upwind varen, terwijl wij in 1 keer naar het waypoint kunnen varen.
Dat gaat hem best wat tijd kosten en we verwachten daardoor niet dat hij ons inhaalt. 50 mijl is echter maar een kleine voorsprong, dus we zullen hard moeten werken om hem voor te blijven en we moeten ook monitoren wat hij doet, zodat we onze tactiek ook daar op kunnen afstemmen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een achtervolger toch met de 1e prijs er vandoor gaat!
Jullie kunnen je voorstellen dat na 33 dagen op zee in een etappe waar we inmiddels al meer dan 40% upwind hebben moeten varen de energie wel een beetje op aan t raken is. We merken beiden dat we moe zijn. We houden ons strikter aan de 4 uur slaap, zodat we ons kunnen richten op slapen en dus bijkomen.
Overdag zijn we ook allerhande klusjes aan t doen, want het schip blijft ook aandacht vragen. We slapen merkbaar meer en deze etappe is vermoeiender dan de vorige gebleken. Ook al is de lengte in dagen, bijna gelijk.
We verwachten er dus in totaal 36 dagen over te doen en dat is precies hetzelfde aantal als de vorige keer. Maar 2 monster etappes achter elkaar kost veel energie. En dat merken we.
Tot zover, Frans en Ysbrand
One thought on “Leg3 Laatste loodjes tactiek, Globe40”
Zet’em op! Doe wat jullie en de boot kunnen, dat is genoeg! Succes🍀❤️💪💨
Comments are closed.