Nou, we zijn in de laatste fase van deze etappe terecht gekomen. Na de lage druk gebieden met de zware wind / storm, waar we tot 48 knopen wind hebben gehad, zijn we gisteren ingehaald door een hoge druk gebied en dat betekende dat we vannacht geen wind hadden.
Zie onderstaand kaartje:
Je ziet hier het blauw gekleurde vlak, gistermiddag net achter ons zitten en dat heeft ons gisteren ingehaald, dus hadden wij vannacht erg weinig wind. Het rode bootje, is Amhas, de #1 en heeft net wind gehouden, aangezien het hoge drukgebied naar het ZO wegtrok en niet over hun heen gegaan is. Terwijl dit wel verwacht was. Dat heeft ons bijna 100 mijl gekost.
Nu op dit moment hebben we onderstaand kaartje:
Hier zie je dat het blauwe gebied ons heeft ingehaald en dat wij weer wat wind zouden moeten krijgen. Ook zie je de rode boot (Amhas) en zij hebben net de hele nacht wind gehouden, want ze zaten net voldoende voor ons. Het was niet mogelijk zo’n groot hogedruk gebied te ontlopen, dus we wisten dit helaas als een dag of 2. Niettemin altijd minder leuk om mee te maken en je achterstand zo te zien op lopen. Wellicht halen we vandaag nog wat in, want wij hebben de wind na het hogedruk eerder dan Amhas en kunnen in 1 rechte lijn naar Mauritius varen.
Op het onderstaande kaartje zie de routes die ons programma heeft uitgerekend:
De groene route is de route van vanmorgen 0700 uur en het model is het GFS model (die ook gebruikt wordt door apps als Windfinder, windy, windguru, etc).
De Sec Hayai is het oranje bootje en de andere kleuren corresponderen met de verschillende routeringen die op de verschillende tijden is gemaakt. De grote afwijkende is de paarse. Dit is het ECMWF model. Er is dus geen echte overeenkomst tussen de modellen en dat betekend dat er niet zoveel betrouwbaarheid in zit.
Aan boord vergelijk je de windrichting- en kracht met dat van het model. En dan blijkt in ons geval dat het GFS model er het dichtst bij zit. Dan is de conclusie duidelijk, daar vertrouwen we dan meer op.
De tijd die we nog nodig hebben, zou dus ongeveer 5 dagen en 16 uur moeten zijn, dus komen we maandag ochtend aan in Mauritius. Nou zijn benieuwd. Dat zou betekenen dat we er ruim 36 dagen over gedaan hebben en dat is maar anderhalve dag meer dan verwacht.
Voor de komende dagen ziet de wind er als volgt uit:
Grotendeels een noorden tot NNW wind. En wij moeten een koers varen van 65 graden naar Mauritius. Dus we varen ongeveer 65 tot 75 graden aan de wind. Redelijk goed te doen met een wind tot ca 17 knopen. Dan maken we weer een goede voortgang.
Hoe de wind bij Mauritius staat is nu nog onduidelijk. Alle modellen wijken in de regel in dit deel van de wereld af na ongeveer 3-4 dagen van de werkelijkheid, dus daarop vooruit plannen heeft nu nog geen zin.
We zien dat we er in ruim 5,5 dagen zijn en daar worden we erg blij van! De laatste loodjes en we zijn er wel aan toe om weer in een haven te zijn!
Genoeg werk te doen, dus als je naar Mauritius wilt komen om te helpen, heel graag. Wij moeten als een speer de boot weer klaar maken om de volgende grote etappe te kunnen doen.
Frans & Ysbrand – Sec Hayai