Slecht geslapen in mijn 3 persoons kooi. Misschien is het, het eten wat nog niet verteerd is als ik in mijn kooi kruip. Eigenaar Bruno maakt nogal rijkelijke maaltijden klaar 2 tot 3x per dag. Hij geniet hier, als 70 jarige, volop van en dat is aan zijn gevulde buik te zien. Het zal de champagne die we dronken wel zijn, met een crepé ‘traditionel’ (boter & suiker) als borrel hapje.
Het voelde bijna als verraad ten opzichte van onze dappere mannen, wij vrolijk toostend op het goede leven. Als een godin op een Franse ‘Camion’, grap ik tegen Margerite. Ik voel elke golf die ik zie door zijn mini 758 gaan. Hopend dat hij zich elke keer, opnieuw, goed heeft aangelijnd. En dan de spanning van de race. Als de posities binnen komen zit ik uren achter de computer te rekenen. Op internet is het gemakkelijker te volgen dan via onze magere e-mail. Inmiddels is het Azoren hogedruk gebied verschoven en daarmee de windrichting en de sterkte van de wind nabij de Azoren. Ysbrand zijn positie is daardoor op dit moment iets minder gunstig als zuidelijke boot. Ik weet niet of hij met onze nieuw geinstalleerde SSB radio en de in de verstaging opgehangen antenne, Monaco radio kan ontvangen. Via de marifoon krijgt hij geen positie’s van de concurende boten meer door, vanwege de grote afstanden. Door het verplaatsen van het hogedruk gebied wordt de passage door de eilanden, van de Azoren, zeer spannend. De Proto’s van Jorg 753 en Bertrand 754 zullen als eerste hun echte tactiek moeten bloot geven. Jorg kiest, waarschijnlijk, voor een noordelijke passage en Bertrand een westelijke. Bij de Series zijn het nog steeds Xavier 472 en Davy -674 gevolgd door Jean Marc 464. Dit zijn zeer bedreven zeilers… On vera welke tacktieken heilzaam zullen zijn. Een enkele boot wensen Margerite en ik een grote walvis toe. Gewoon omdat het zo leuk zou zijn als onze mannen lekker bovenin eindigen. Winnen hoeft niet maar een 4de en/of 5e plaats hebben ze wel verdient.
P.S. Over de prinsen familie van Xavier wordt niet gesproken, not done geloof ik. Misschien zie ik vannacht mijn kans schoon om hem eens uit te horen. Wij denken over 3 dagen aan te komen. Maar dagelijks krijgen we van de organisatie te horen dat we onze genaker moeten strijken en speed moeten reduceren, om achter de laatste boot te blijven.
(Geplaatst door Riepko na e-mail van Christa)