Ze voeren met 16 knopen wind met hun grote spinnaker. Er was wat discussie geweest, maar ze hadden hier toch voor gekozen.
Ze wisten dat het niet zo lang zou duren, want de wind zou toenemen en na niet al te lang moest de spinnaker eraf.
Dit gaat met deze boten met een zogenaamd chute of snuffer. Je trekt een grote hoes van boven naar beneden over de spi heen en die laat je daarna in zijn geheel zakken.
Het omhoog en omlaag trekken gaat met 1 doorlopende lijn. Je moet dus zorgen bij het naar beneden trekken, dat je de lijn die omhoog gaat genoeg ruimte geeft, maar ook weer niet helemaal los laat, want dan kan die overal omheen gaat zitten of klem komen onder de voorstag bijvoorbeeld.
Toen de voordekker de spi naar beneden trok, kwam het lijntje wat naar boven moest lopen muurvast om het aangrijpingspunt van de J2 te zitten en toen kon de spi niet verder naar beneden getrokken worden. Vervolgens voeren ze te diep, want normaal bij het naar beneden trekken van de snuffer en draaide de spi rond de voorstag. Uiteindelijk kregen ze dit niet meer los en moesten ze de mast in om eerst het lijntje los te krijgen en vervolgens van bovenaf de spi te ontwarren. Dit heeft uren gekost, maar lukte niet! Tijdens dit werk, was er ook nog een golf die de boot in een crash gybe deed belanden en bij het terugklappen van de giek kwam het grootzeil te hard tegen de zaling aan en scheurde. Ze konden niet meer dan 4e rif varen.
Om het op te lossen moeten ze naar lichter weer varen, dan langer de mast in om de spinnaker er uit te krijgen, of de resten die er nog zitten.
Dan het grootzeil repareren. Gelukkig is het zeil niet doormidden gescheurd, maar wel een grote scheur bij het 3e rif aan de achterzijde.
Dit kost ze waarschijnlijk een goede klassering in deze leg, maar je weet het nooit. Voorlopig kost het ze een mooie 3e plek, want ze voeren mooi in de top3.
Achteraf blijkt dat ze al twijfelden over hun zeilkeuze en hadden ze wellicht beter voor een kleiner en zwaarder voorzeil kunnen gaan, wat minder snelheid opleverde, maar waarschijnlijk niet tot dit resultaat zou leiden.
We hebben uitgebreid gesproken over het verschil tussen offshore sailing in afgelegen gebieden en dus safere, lees kleinere zeilen kiezen.
Op de Sec Hayai hebben we net wat mijltjes verloren omdat we ervoor kozen om met de J1 te blijven varen, ipv een spinnaker of gennaker. Dat frustreert soms op het moment, maar levert geen grote schades op waardoor je een race moet staken of moet pauzeren om serieuze reparaties te moeten uitvoeren.
Achteraf is het makkelijk praten het keuze moment zelf is altijd het moeilijkst!
Een zeer interessant leermoment!
Later deze week laat ik weten wat het vervolg is.
Hartelijke zeilersgroet,
Ysbrand